Жага і терпіння
Зеновій Красівський у долі українського народу
ЗАЯВИ, ВИСТУПИ, СТАТТІ, ІНТЕРВ'Ю
Заява Красівського Зіновія Михайловича
(Львівська область, Стрийський район,
с. Моршин, вул. Миру, буд. 11, кв. 3)
І знову на моєму світі засурмили, і знову під
моїми ворітьми заіржав кінь, знов дружина винесе священну зброю,
бо чоловік іде захищати Батьківщину.
У такому ключі жили ми століттями, отак виборювали собі право
на ім'я, право на землю, право називати ту землю Україною, а
себе – українцями, аби нас визнали народом.
Інші часи настали. Нема бранного поля, не шикуються ряди, не
іржуть коні, не харалужить зброя. Боротьба йде в іншій сфері
– в душі кожної людний, у кожній родині. І коли вже думка дозріла
і викарбувалася в слово її правди – не сурми лунають, трублять
гудки оперативних машин, воронків, чумовозок, жінка збирає тобі
в торбину на дорогу і тебе везуть второваними дорогами через
слідчі ізолятори, психіятричні експертизи на судилище, а відтак
на повільну загибіль, на виснажливий труд, на перегній світового
комуністичного майбутнього.
Страшно подумати скільки отак перевозили народу, скільки згубили,
і скільки перенівечили.
На відміну від попередніх десятиліть, коли на загибіль ішли
мільйони, йшли безвісно, канули без сліду, тепер нас сотні,
але ми на виду цілого світу і нас не передушиш по застінках.
Ми й тим щасливіші від своїх попередників, що ми створюємо для
уряду проблему, і не тільки над нами вони мусять думати, а й
над тими питаннями, які ми піднімаємо і які завтра таки прийдеться
вирішувати. Сьогодні кожний ув'язнений патріот є виразником
тієї неофіційної думки народу і його стремлінь, які з труднощами,
але пробиваються через розгерметизовані часом державні закони.
Сьогодні ми зі своїми думками і діями є найяскравішою ілюстрацією
до радянської Конституції, до радянського судочинства, до радянської
дійсности.
Ми є вопіющими, однак не в пустелі. Навіть, коли нас посадять,
замурують, оббрешуть і позатикають роти, все одно ми виконуємо
свою місію, ми падаємо плямою на світлі горизонти пропонованого
радянськими комуністами нового суспільного ладу. Називаю нас
"вопіющими", бо ніхто в цілому світі (хто не відчув
на собі) не в стані повністю уявити собі, які то між нами і
владою не співвідносні сили. Які то ми розковані і як, виконуючи
громадський обов'язок, усвідомлюємо свою безвихідність і беззахисність.
Єдина втіха – почуття людської гідности, почуття виконаного
обов'язку.
Існування Української Групи Сприяння Виконанню Ґельсінських
Угод вважаю великою необхідністю і не можу змиритися з її ліквідацією.
Вважаю цей громадсько-політичний напрям правильним і вірю, що
під його прапором, із його гаслом та в його рядах ми найоптимальніше
зможемо реалізувати себе і наблизитися до інших ідеалів. Аргументувати
свій вступ у ряди борців за права людини якимись власними кривдами,
чи образами не вважаю доречним. Все своє життя я активно відточував
злобу на ворогів мого народу, я вчився любити свій народ і нести
себе за нього в жертву. Досить рано я дійшов істини, що не в
перемозі ідей суть людського щастя, а в жертовності задля ідеї.
На свойому віку мені пощастило пережити кілька поколінь борців,
що так чи інакше боролися за незалежність України. Прийшлося
брати на озброєння чиїсь методи, застосовувати свої і тепер
із позицій свого пережитого, в мене залишилася тільки велика
повага до тих, що зложили свої голови, що чесно повідбували
терміни, і признати, що всі методи були якщо не безпомильні,
то добрі й корисні. Найгірше – пасивність, збайдужіння до патріотичного
обов'язку, коляборація. Сьогодні я менше як коли-небудь плекаю
ілюзії щодо нашої близької перемоги, чи подолання блудности
наших темних сил. Не вірю, що ми здолаємо нашого Молоха, не
вірю, що він не проковтне нас. Вірю в інше – в радість боротьби,
у смисл поразки і йду з розпогодженим чолом. Хай мені вибачить
дружина, сини, рідні й всі ті, кого я приведу до допитів, обшуків
і маси інших прикрощів.
Хочу ще заявити, що поряд з іншими проблемами, я особливо зажурений
станом Греко-Католицької Церкви на Україні. Цю справу я не полишу
на самотік, я займуся нею зокрема і покажу цілому світові, що
заборона її не тільки антиконституційна і антигуманна, а – злочинна...
Травень 1979 р.
Українська Ґельсінкська Група. 1978 – 1982: Документи і матеріали.
– Торонто, Балтимор: Смолоскип, 1983. – С. 349 – 351.
До змісту Жага і терпіння
Зеновій Красівський у долі українського народу