Видання Історичного клубу "Холодний Яр"
Роман Коваль
Багряні жнива Української революції
100 історій і біографій учасників
Визвольних змагань
Вбивча логіка
Студент Української господарської академії
в Подєбрадах Данило Усенко, як і інші, отримав завдання з української
мови – написати про якусь яскраву подію з часів Визвольної боротьби.
3 лютого 1923 року він взявся за перо. “Події у с. Слідах були
лише малою, але виразною часткою того руху, що відбувався у
широкому селянському морі Великої України”, – так почав він
свій спогад...
Земська школа інструкторів сільського господарства існувала
в маєтку Подільського губернського земства з 1916 року. Її проблеми
виникли відтоді, як у 1917-му зачалася стихійна демобілізація
на фронтах Першої світової. Хто тільки не проходив через Сліди...
Ці люди й принесли вістку про скинення царя, про Центральну
Раду, про те, що земля тепер належатиме тому, хто її обробить.
Міцної влади в селі не існувало – все ж таки до Могилева 20
верст, а до станції Вендичани – 12. І почали селяни піднімати
голови. Недовго вони роздивлялися. Пощо довго думати? Коли й
так все ясно. Пани втекли, а земля їхня лишилася. 520 десятин
було тільки в маєтку сільськогосподарської школи в Слідах...
Для початку кинули в приміщення школи гранату. Це подіяло: за
кілька днів персонал терміново виїхав, залишивши маєток і школу
безборонними.
На Поділлі разом із фільварками і палацами селяни нищили культурні
й наукові установи, що існували в помістях передових дідичів.
Так розгромили метеорологічну обсерваторію графа Моркова в Ольчедаєві
Могилівського повіту, розруйнували Плотянську сільськогосподарську
школу князя Трубецького в Балтському повіті...
Селяни не тільки ділили землю і забирали худобу, а й руйнували
панські будинки, палили будівлі, трощили музикальні інструменти,
– хоч все це можна було використати для власних потреб.
Вандалізм можна було списати на “темноту” селян. Але все ж вони
свою логіку мали. Як маєтки залишити в цілості, то пани можуть
повернутися, а от на згарища – навряд. Палац – своєрідна панська
фортеця. Отож, хто ненавидить пана й не хоче його повернення,
– руйнуй все, щоб паном більше в околиці не тхнуло! А різні
“метеорологічні обсерваторії” – це “від диявола”, а отже, палить
їх треба в першу чергу.
Логіка у кожного своя. І однаково незламна, переконлива...
“Чи могла уціліти Слідянська земська сільськогосподарська школа
з маєтком у 520 десятин у глухому селі, посеред моря розбурханого
селянства?” – запитував себе автор спогаду Данило Усенко. Відповідь
була очевидною... Та все ж якщо є влада, то не схилятися ж їй
“перед темними проявами селян”.
І ось прийшла вістка: всі, хто засіяв панські землі, повинен
віддати третину врожаю. Та хто ж добровільно віддасть?! Тільки
відчуття неминучості покарання могло змусити селянина віддати
частину свого дорібку... Хто відчув небезпеку, вирішив за краще
знести до фільварку те, що могли в нього знайти. Мусив погодитися
віддати з урожаю частину зерна.
Зрозуміло, селянам радості це не додавало... Отож гетьманська
влада, завдяки якій колишні землевласники поверталися на свої
угіддя і відшкодували втрачене, селянами трактувалась як ворожа...
А тут ще чутки про жорстокі каральні експедиції в інших селах...
Прийшла каральна експедиція і до їхнього села. Перед тим як
увійти в Сліди, жовніри зчинили страшенну стрілянину. “Од несподіванки
й страху люде втратили тяму”. Хто тікав у жита, хто плакав,
хто голосив...
Відділ складався з галицьких поляків, які розуміли українську
та й вміли нею спілкуватися. Якщо можна назвати спілкуванням
суцільну лайку.
Людей били страшно. Лупцювали всіх: і того, хто зізнався, що
взяв участь у грабунку маєтку, і того, хто не зізнавався. “Били
(тих), хто мовчав, били – хто відповідав”. Дісталося всім –
і винним, і невинним... “Після цих сумних днів селяне поробились
мов шовкові”. Й почали звозити возами награбовані речі.
Хто продав уже панську худобу, вертав грошима – і, слід сказати,
за досить низькими цінами... Одному бідакові не поталанило.
Під час розгрому маєтку і слідянської школи він трохи забарився,
а проворніші все розтягли. Залишилося дві шкапи. Він їх брати
не хотів, але сусіди таки спокусили його. Невдовзі шкапи подохли,
ніякого доходу до бідного господарства не додавши. І от тепер
за них треба платити. А з чого? Хоч, може, і невеликі гроші
мали стягти з нього як компенсацію, але де їх взяти? Отак став
він боржником... І сам над собою сміявся...
15 серпня до села знову підійшло військо... Йшло воно по Вендичанській
дорозі. Тепер це були повстанці. Розгромивши кілька фільварків,
вони прийшли і у Сліди.
Одразу почалися самосуди. Розстріляли управителя сусідньої економії,
досить привітного чоловіка, який жив із селянами в мирі та злагоді.
Розстріляли кількох його помічників... Вбили й учня сільськогосподарської
школи Василя із Лозової. Кількох арештували, серед них і Данила
– як представника “панської верстви”, бо ж був він уповноважений
відновити школу та приймав від селян пограбоване майно... Затримали
й кількох “жидів”.
Повстання вибухнуло ще 13 серпня – за 20 верст від Слідів, у
районі Ольчедаєва, Ломазова та Вакліївки. Почалося все з невеликого
гуртка в 30 – 40 чоловік. Але чутка, що на 15 серпня призначене
повстання по всій Україні, додавала хоробрості й ентузіазму.
Отож наступного дня повстанців уже було дві сотні. А 15 серпня
зібралося понад тисячу гайдамаків. Багато приєдналося і слідничан.
Тим більше що завдання повстанського відділу не виглядало надто
важким – треба було лише захопити повітове місто Могилів з усіма
його складами...
Повстання охопило район у 25 верст у довжину і 15 у ширину.
Населення скрізь співчувало повстанцям...
Євреїв відпустили: “Вони своє діло мають, то і хай собі йдуть”.
Хотіли відпустили й учнів сільськогосподарської школи, та була
інша думка: “Нащо їх пускати? Попались панки, то й перестріляти.
Побачимо хоч, як будуть ногами дриґать”.
Вирішили все ж із самосудами покінчити і передати їхню долю
на волю громади...
Надвечір 15 серпня почалась “розбивка” повстанців.
“За короткий час виладувались сотні зо всіма старшинами, писарями
та хвершалами. Словом – із хаосу виросло муштрове військо”.
Почався суд над заарештованими. Данила та ще кількох учнів звільнили,
а одного, який допомагав австрійським полякам у пошуках панського
добра та ще й місцеву селянку загнав своїми приставаннями на
слизьке, скарали на горло.
На ніч багато повстанців розійшлося по хатах сусідніх сіл. У
лісі коло вогнів залишилось близько 700 повстанців. На ранок
усі мали зійтися разом і рушити на Могилів. Та австрійці випередили...
Власне, все вирішила техніка – австрійці підтягли гармати і
залили вогнем ліс. Багато повстанців погинуло, ще більше втекло.
“Дядьки спішили до своїх осель, щоб австрійці не застали хату
без господаря”. Бо австрійці палили ті хати, де не виявилося
господаря.
У Слідах стався такий випадок. Австрійці шукали одного із завзятіших
селян, який був у повстанцях. Хотіли забити чи арештувати. А
знайти не могли. Питали сусідів, а ті казали, що не знають,
де він дівся. Хоч той і стояв поруч. Тоді австрійці постановили
спалити йому хату. Слідяни звернули увагу командира, що в іншій
половині хати, через сіни, живе батько підозрюваного, який ніякої
участі в повстанні не брав. Тоді старший австрійців ухвалив
соломонове рішення: наказав селянам розібрати і спалити половину
хати. Отож слідяни мусили виконати команду. Інші “мовчки дивились
на дивовижну справедливість”. Дивився і той селянин, чию півхату
палили...
“Я бачив селянську душу в той короткий момент, коли селянин
вважав себе вільним, – закінчував свій спогад Данило. – Вона
чутлива, добра, справедлива, шукає правди, добра, волі й світла.
Прямує до ліпшої долі як уміє, часом із прикрими помилками”.
Такою помилкою, радше злочином, була й смерть кількох осіб,
серед них і учня сільськогосподарської школи Василя з Лозової.
Прізвище його автор призабув, казав, що ніби Яковина. Хлопчина
цей, писав Данило Усенко, був втіленням “ліпших ознак дитячої
душі: уважний, слухняний, розумний, правдивий”.
Як зберегти в пам’яті народу і цей образ – невинної жертви вбивчої
селянської логіки?
до змісту книги Роман
Коваль Багряні жнива Української революції