Земля,
що створила майстра
Художнє життя Криму
досить активне і насичене. Але за низкою регулярно змінюваних
виставок, що буяють пейзажами і натюрмортами, ми не зауважуємо,
як зникають з експозиційних залів тематична картина і портрет,
а провідним жанром графічних відділів стає акварель. Тим
уважніше ми повинні ставитися до майстрів, котрі прагнуть
повернути "колишню славу" гравюрі, за своїми творчими
можливостями прирівнюваної колись до малярства.
Ярослав Миськів - художник,
у чиїй творчості парадоксальним чином переллелися риси не
тільки різних художніх шкіл, але й географічно та історично
різних культур: народився на Тернопільщині, вчився у Львові,
а джерелом творчих осяянь і досягнень для нього став Крим.
...Життя часом обдаровує
нас зустрічами, на перший погляд, випадковими, але визначальними
для подальшого перебігу подій. Миськів і сьогодні з вдячністю
згадує Р. Василика нині - професора, завідувача кафедри
сакрального мистецтва Львівської академії мистецтв, та Д.
Довбошинського, викладача живопису тодішнього Львівського
інституту прикладного та декоративного мистецтва, заслуженого
художника України. Це в них на лекціях художник-початківець,
вперше побачивши друкарський верстат, осягав таємниці офортної
майстерності. У Севастополі молодого графіка підтримав художник
Г. Брусенцов, мабуть, єдиний, хто на тлі обов'язкових у
той час патріотично-виробничих тем зміг визначити філософсько-споглядальну
спрямованість його творчості, а висока оцінка творів класиком
кримського мистецтва Д. Бісті беззастережно поставила Миськіва
в ряд провідних майстрів кримської графіки.
Творча еволюція Миськіва була визначеною: завжди органічно
засвоював і розвивав лише те, що відповідало його моральним
принципам і внутрішній потребі. Закріпившись у власних позиціях,
він ніколи не кидався у вир суперечливих течій, експериментуючи,
мабуть, лише у вирішенні технічних завдань. Акватинта, меццо-тинто,
суха голка... оволодіння цими прийомами необхідне Миськіву,
щоб систематизувати, зібрати воєдино свої враження, погляди,
що, постійно стикаючись, взаємодіючи, видозмінюються від
юності - до зрілості, від закоханості в натуру - до ширшого
пізнання світу. Однак глядача, як правило, мало хвилює,
як зроблений твір, він частіше задається питанням, чому
художнику захотілося зобразити те чи інше явище, що супроводжувало
його у втіленні задуму.
... Древній Херсонес
- перша любов і перша кримська тема Миськіва, вона переслідує
і не відпускає його от уже два десятиліття. Мармуровий торс
жіночої фігури, що "відвернулася" від глядача,
набуває раптом м'якості живої плоті; голова античної статуї,
що лежить на березі моря в оточенні таких же древніх мушель,
- контрастні маси світла і тіні, чітка конструктивна пластика
об'ємів спочатку приголомшують змішаним почуттям конкретного
й ірреального, але поступово підводять до головного - це
наше минуле і, на жаль, сьогодення... Витончена простота
і зовнішня невигадливість офортів Миськіва - оманливі. У
цій техніці, як ні в якій іншій, виявляється характер художника,
здатного за довгим процесом народження гравюри не розплескати
враження свіжості, не втратити нитки задуму. Весь шлях -
від перших нанесених штихелем, голкою штрихів і ліній до
тремтливо очікуваного відбитка - автор проходить сам, без
допомоги друкаря.
У пейзажах Миськіва
панує тиша. Око і рука фіксують мости й акведуки, човни
на березі, архітектурні будівлі, але, безлюдні і трохи відсторонені,
вони виходять за рамки повсякденності, змушуючи нас відчути
не тільки настрій автора, але й самим захопитися навколишнім
світом і засмутитися від минущої краси його предметного
прояву. Очевидний "діалог" між художником і матеріалом
довірливий і гармонійний, він можливий лише при поважному
ставленні до аркуша, інструмента, верстата. Тема підказує
вибір техніки, іноді чистої, іноді змішаної, а вона, часом
непередбачувана, дає змогу художнику імпровізувати і, тактовно
приборкана, допомагає до кінця виразити задумане. От чому
в творах Миськіва відчуваєш вогкість пізньої осені і прозорість
ясного дня, чуєш скрип старих дерев І шерех сухого листя,
але, при усій відчутній правдоподібності, чомусь не залишає
почуття проникнення в якусь заповітну таємницю, і, здивувавшись,
починаєш розуміти, що це відчуття викликане особливою властивістю
офортного аркуша, оксамитово-мерехтлива поверхня якого мальовничо
моделює і "ліпить" світло-повітряне середовище,
а різноманіття штрихів, то густо суцільних, то стрімких,
то легких і ніжних, як стародавнє мереживо, народжує все
нові і нові відтінки образного звучання.
Миськів - небагатослівний
у житті, як і небагатослівний у творчості. Його глядач,
захоплений чарівною мовою метафор і символів, сам вибудовує
сюжетну канву, відкриваючи для себе прості і вічні істини.
Життя різноманітне, воно щедро дає матеріал, але є теми,
непорушність яких очевидна, а глибина - невичерпна. Жінка...
то портретно-пізнавана, то піднесена до ідеалу, приваблива
у своїй цнотливій оголеності і шанована в класичному образі
Богоматері, - мотиви, що обігруються Миськівим у різних
ракурсах, різних техніках і щораз - із захватом відкриття.
Нерозривний зв'язок
людини з усім, що її оточує, - основний лейтмотив монотипій
Миськіва. Ця техніка особливо приваблива для Миськіва останніх
років, адже вона дає простір для безпосереднього і миттєвого
втілення враження, несе тепло і слід вільного руху руки.
Реальність видима й уявна, натура - як поштовх, привід,
але жодною мірою не другорядний, тому що тільки співпереживаючи
з нею можна вести настільки насичену і відверту розмову,
яка дає право інтерпретувати реальність, творити її заново,
по-своєму. Квіти, море, міста, виткані з лінійних ритмів,
об'ємів, колірних плям, як міражі, змінюють свої обриси,
перетворюючись то в епічні, то в камерні поетичні видіння,
викликаючи різні асоціації - суму й замилування, зосередженого
роздуму, а забарвлені теплим золотавим колоритом - дають
відчуття чистоти і духовної наповненості.
Творчість заслуженого
художника Криму, севастопольського графіка Ярослава Миськіва
багато в чому визначає рівень і характер сучасного кримського
мистецтва. Одухотворена власним баченням і думкою, вільна
від "модних" віянь і впливів, вона завжди знаходить
свого глядача, такого ж мислячого і небайдужого.
Лейля Таїрова,
мистецький критик
журнал " Образотворче мистецтво ", № 2, 2003 р.
стор. 78 - 79.