ОСТРІВ
ДУХОВНОСТІ
В 60-х роках видатний український
поет Василь Cимоненко писав про необхідність “відкривати
серед океану рідного народу духовні острови “. Є такі великі
духовні острови і в Севастополі . Вони - наочне свідчення того,
чим ми, українці, багаті і на що спромоглися на ниві буття.
Одним з таких духовних островів є непересічний
талант художника Ярослава Миськіва. Народившись на Тернопільщині,
і потрапивши за призначенням в 1977 році до
Севастополя, він - людина доброзичлива і толерантна,тут
живе і творить
Зараз можна впевнено стверджувати,що головна
мрії Ярослава збулась - він хотів стати художником
і став ним. Твори митця - члена Спілки художників України
знаходяться сьогодні в музеях Львова,Севастополя, галереях
і приватних колекціях Німеччини, Канади, Англії, Італії,
Франції, Фінляндії, США,. Музеї Тернополя, Севастополя, Києва,
Львова були зайняті експозицією його персональних виставок.
Джерело натхнення митця - мушлі,
море, дерева, торси, обличчя, античні амфори. Небо і море у
Миськіва свої і особливі. Ніжність, обережність і тепло,
з якими зображена та чи інша жінка, море, листочок, або наймен
ший порух життя приваблюють. Ось чаша квітки розкривається
спокусливо назустріч срібній краплі роси. В мушлі митець
вбачає щось дівоче, тендітне. Тіло взагалі з давніх-давен -
об’єкт вічного захоплення. Жінка у пана маестро - вродлива і
таємнича, ніжна і приваблива, жагуча і бажана, діамант, що майже
не потребує оправи - може десь навіть пробуджує в нас гени язичників,
наших пращурів, що вміли цінувати природу, жити з нею в злагоді.
Картини можна тлумачити і як протест проти
екологічного спаплюження і знищення самої
природи та спотворення такого явища, як жінка - природного по
суті своїй явища.
А н т и ч н и й світ пройшов через серце
художника. Взагалі, знання античності і шанобливе
до неї відношення - це тест на інтелігентність і культуру.
А зважаючи на те, що сутність Криму - антична,
то художник все більше наближається у своїх творіннях до цієї
сутності, користуючись європейськими витоками свого мистецтва,
набутими після навчання в Львівському інституті декоративного
і прикладного мистецтва (зараз Академія мистецтв).
Для багатьох людей в наше духовне лихоліття
все, що тихше вибуху, не доходить до слуху, а значить до душі.
Роботи ж маестро потребують від глядача тонкої реакції, асоціативного
мислення, підвищеної чутливості. Сприйняття їх - це гімнастика
для розуму, варіант інтелектуальної гри, змагання в здатностях
уяви автора картини і обсерваторів, поштовх до акту сотворчості,
без чого живописець не уявляє життя у мистецтві. За допомогою
офортів, картин можна відновити втрачений імунітет проти стереотипів
масової свідомості, бо одержуємо право на індивідуальне сприйняття
, неординарність відношення до існуючих реалій, звільняємось
від їх кабали гніту.
Широкий діапазон творчих прийомів
і манер художника - офорти, монотипії, меццо-тинто,
живопис. Віртуозна графічність помічена витонченими пошуками
нових засобів відтворення, відкриттям нових закономірностей
взаємодії світлотіней та ліній, контурів і форм. Око насолоджується
точними підкресленнями, які створюють відчуття то різкої
тіні, то вишуканого контрасту фактур одягу і оголеного тіла.
Іноді техніка - вміння робити те, що хочеш - починає
функціонувати в абстрактно-графічних творах не як
підлеглий елемент життя, вона домінує, набуває самостійності,
підпорядковуюючи нас своїм специфічним цілям - рафінованій декоративності
або відволікає від суті запитаннями: - яким чином створюється
ця вишука ність фарб та ліній, та принаджуючий погляд
пишний розкішний живопис?
Без мрій і без сновидінь
навряд чи можна було б творити - для себе і для всього світу
- напівмарення, напівтеатр, оману і химеру, сон і біль, тугу,
які часто-густо є співтворцями художника. Це і психологічний
автоматизм, за допомогою якого - лінією, фарбами чи композицією
- робиться спроба виразити дійсний рух думки. Цей запис мислення
робиться без контролю з боку розуму і можливо по ту сторону
якихсь естетичних або моральних міркувань - так сприймаються
мною деякі твори. Зрозумілим буде і те, що багато з того, до
чого линув Миськів, лишається відкритим лише для його
очей, а деякі твори ще чекають того, хто зрозуміє їх, бо створені
вони підсвідомістю маестро і допускають досить вільне трактування,
і, прирікаючи глядача на рух до космічної естетики, автор не
нав'язує свій імператив.
Я щасливий бути знайомим з творчістю Миськіва
вже 18 літ. Ярослав наділений властивим великому майстру
інстинктом самозберігання - вмінням не помічати насуваючої популярності,
або , точніш, уникати прихованих в ній спокус і небезпек загублення
таланту. Є природнє задоволення успіхом і досягнення творчого
рівня, наміченого в юності, що зміцнює впевненність в тому,
що шлях, по якому треба йти, знайдений. Виставки шляхтича
духу, а ним безумовно Ярослав Миськів є і своєю творчістю
і своїм життям, як правило набувають широкого розголосу. Його
твори красиві, багаті, привабливі - возвеличити
їх можна ще багатьма заслуженими епітетами, та вони цього не
потребують - їх треба знати і бачити.
Після життя, яке дароване Богом, нема
нічого більш важливого, ніж мистецтво, тому що лише воно спроможне
пробудити в людині власне людину. Щодо глибин людського духу
творчість художників часто приголомшує і здатна викликати катарсис,
як одну із цілей мистецтва. Розуміння краси, існуючої незалежно
від нас живе в кожній людині, але наскільки ми її розуміємо,
- настільки ми - люди.
Незаперечні коштовності живопису
- тонкощі настрою, чарівність зображених людських характерів,
викликаючи зустрічні душевні поривання, створили навкруг пана
Ярослава атмосферу чекання нових шедеврів. Ми їх ждемо, бо вони
- як музика - здувають з душі щоденний пил буття.
Микола ВЛАДЗІМІРСЬКИЙ
газета “Дзвін Севастополя”
грудень 1995 р.,
газета “Вечерний Севастополь” 28 січня
1997 р. (перша публікація в севастопольській російськомовній
газеті українською мовою!),
газета “Флот України” 24 лютого 1996.