|
Політика мови проти суспільства
невдах
(в основу статті покладено доповідь на науково-практичній
конференції "Мова й політика" у місті Севастополі 13 серпня 2000 року).
Хтось влучно визначив поняття "невдаха": це - категорія людей, які не
досягають у своїй роботі жодного позитивного результату, але майстерно
знаходять причини, чому їм не пощастило, і що саме стало їм на заваді.
А головне, переконливо говорять про те, як добре нам усім жилося б, якби
не ті зловорожі обставини.
Невдахи проголошують великі ідеї, але беруться не за їхню реалізацію,
а за пошук причин, які пояснили б черговий провал.
Чи не з таких невдах складається сьогодні наше суспільство, аж до найвищих
його керманичів на чолі з президентом?
Наслідки діяльності невдах - страшні. Адже вони не тільки роблять життя
злиденним, але й компроментують у суспільній свідомості такі поняття,
як демократія, незалежність, ринкові перетворення. Девальвують такі святі
слова, як народ, нація, мова.
Хіба ми жили б так, якби не кляті москалі? - кажуть одні. Якби не кляті
націоналісти з їхньою незалежністю, то й життя було б іншим, стверджують
другі.
Але ж причина - не в москалях, і не в незалежності. Причина в тому,
що ми погодилися бути невдахами. Так - легше жити. Але тоді не варто й
претендувати на щось велике, тоді треба змиритися з сірістю та злиднями.
Побороти засилля невдах може тільки сила духу. Не окремого вождя чи
героя, а всього суспільства.
А що ж формує ту силу?
Чи не найголовнішим чинником є суспільна угода щодо побудови національної
демократичної держави. Угода нації, що дала цій державі назву, з усіма
без винятку етносами, які в цій державі живуть. Угода не формальна, а взаємовідповідальна,
з гарантією рівних прав та рівних обов'язків тих, хто домовляється.
Іншого шляху - немає. Принаймні, європейська цивілізація його не винайшла.
Всі європейські імперії впали, і останнім серед них розвалився Радянський
Союз. Це напріч розбиває аргументи сьогоднішніх шовіністів та "інтеграторів".
Звелися на ноги й домоглися успіху ті, хто пішов шляхом побудови національної
демократичної держави. Підкреслюю - демократичної.
Аргумент про те, що Європа об'єднується, некоректний. Адже там інтегруються
національні демократичні держави. А що пропонують об'єднувати нам? І що
вийде з такого об'єднання строкатих різнорідних клаптів? Питання риторичне.
Ми повинні з розумінням ставитися до заяв Путіна про пріоритетність
для нього національних інтересів Росії, про необхідність побудови сильної
національної російської держави.
Але ж ми повинні насамперед прагнути побудувати сильну національну
державу в Україні.
Саме ця теза повинна стати основою для порозуміння всіх нас, в Україні
сущих.
Але як будувати таку державу? З чого слід розпочати?
Одним із найважливіших факторів у цьому процесі є мова.
В останню чергу хотів би говорити про мову як про засіб спілкування
й передачі інформації. Якщо все зводити виключно до цього, то всі
"ковбасні" проблеми українці справді можуть сьогодні задовольнити з допомогою
виключно російської, а "кока-кольні" - з допомогою англійської.
Але ж німецький філософ Вільгельм фон Гумбольдт стверджував: мова -
це дух народу. Без мови окрема людина й увесь народ випадають з космічного
ладу, перетворюються в населення споживачів, у неодухотворену сукупність
автономних індивідів.
Саме мова є засобом формування суспільної свідомості. Засобом створення
єдиної ментальності, єдиного духу суспільства. Спробуйте побудувати єдине
суспільство з двома-трьома центрами ментальності...
Мова є водночас генетичним кодом суспільства. Саме мова дозволяє підтримати
історичну тяглість поколінь. Саме мова дозволяє кожному новому поколінню
спиратися на весь духовний набуток предків, а не щоразу розпочинати все
з нуля.
Не можу оминути очевидної проблеми, яка тут виникає.
Безумовно, національні меншини по-інакшому сприймають мову нації, яка
дала державі назву. Одна справа, коли мова пустила коріння на всю глибину
тисячолітньої історії, виросла й визріла разом із народом. Зовсім інша
- коли мова прийшла до тебе уже в готовому вигляді.
Це слід розуміти. І не потрібно - навіть шкідливо! - вимагати для представників
національних меншин такого ж рівня сприйняття мови нації, що дала державі
назву.
Представники меншин повинні оволодівати цією мовою насамперед для того,
щоб уникнути конфліктів нерозуміння логіки розвитку й особливостей
цієї держави, щоб мати змогу свідомо солідаризуватися в процесі державотворення.
Адже конфліктують не мови. Конфліктують носії мов - від нерозуміння
вищесказаного.
Поки я не говорив, що мова, про яку йдеться - українська. Цей підхід
- спільний для всіх мов і всіх держав. І проблему російської мови в Росії
вирішують, спираючись на точнісінько такі ж теоретичні засади.
Але ж повернімося до нашої рідної української мови.
Немає потреби докладно переповідати, як ретельно нищилася вона за імперських
часів - і давніх, і новітніх. Не хочу ще раз таврувати Росію чи СРСР. Така
політика була природною для імперії. Адже саме так - трохи ліберальніше,
чи, навпаки, ще нещадніше - чинили всі імперії щодо мов своїх меншин.
Але хочу наголосити на іншому. В таких умовах, у які було поставлено
українців, не здатне було б вижити жодне "наріччя". У таких умовах неминуче
загинула б і мова нації слабкої, щойно народженої, ще недостатньо сформованої.
Не тільки вистояти, а ще й розвиватися під страшним гнітом здатна була
тільки мова народу з дуже древнім і дуже потужним корінням. Цей висновок
роблю, опонуючи всіляким шовіністам і невігласам, які прагнуть переконати
нас у протилежному. Як це, скажімо, робити редактор газети "Крымская правда"
Михайло Бахарєв (цитую мовою оригіналу його слова з газети з 13 грудня
1997 року): "Нет никакого украинского языка. Это придуманный язык, язык
черни. ...то, что сегодня считают украинским языком, - это язык, искусственно
придуманный Шевченко и другими авантюристами. Так запомните: нет такой
нации - украинцы, как нет никакого будущего и у обреченного украинского
государства".
Не знаю, хто за національністю пан Бахарєв. Але, говорячи так,
він ганьбить насамперед свою власну націю.
Але якою є мовна політика сучасної незалежної України? І чи існує така
політика взагалі?
На жаль, мусимо визнати: вона є такою ж сірою і невизначеною, як і
та влада, що її здійснює. В кращому разі, маємо погану мову політиків,
і зовсім не маємо політики мови.
Вважаємо, що в мовній політиці не маємо права на головну помилку: на
приниження за будь-яких обставин будь-чиєї гідності. Хоча й розуміємо:
агресивність в утвердженні раніше принижуваної мови - це зворотній бік
колишнього приниження.
Але не можемо заплющувати очі й на те, що за рядом показників (книговидання,
преса тощо) становище з українською мовою стало гіршим, аніж за колоніальних
часів. Більше того, українська мова активно перестає бути розмовною мовою
молоді.
Час кричати "SOS" і бити на сполох!
Відомий мовознавець Борис Парін стверджує, що долю мови визначають
три чинники: культурна її вага, характер соціальної бази, та втручання
політичних сил. З першим чинником українська мова не має проблем з огляду
на величезний масив культурних скарбів, створених на її основі. З другим
- ситуація гірша, з огляду на те, що вона так і не стала повсякденною мовою
еліти держави (тут вона використовується в суто ритуальних моментах спілкування
на людях, і то не завжди). І, нарешті, третій фактор вимагає від партії
"СОБОР" як від активної політичної сили включення в підготовку виважених,
взорованих на демократичні світові стандарти проектів законів "Про державну
українську мову" та "Про мови національних меншин".
І не треба боятися слів "національні меншини". Українці теж є національною
меншиною в будь-якій державі, окрім самої України. І для всіх них Україна
є колискою їхнього етносу. І те ж саме можна сказати і про росіян поза
межами Росії.
Контури концепції нової мовної політики, яку ми могли б запропонувати,
накреслено в програмі УНП "СОБОР" (розділ "Світоглядні принципи"):
"Людство втілює своє право на історичне існування й поступ лише через
розмаїття націй. Українська держава зобов`язана дбати про відродження
й розвиток української нації - унікальної складової загальнолюдської спільноти
націй.
Водночас держава разом з суспільними інститутами відповідальна за формування
в Україні політичної нації. Її ми розуміємо як сукупність повноправних
активних громадян нашої країни, незалежно від їхньої етнічної та конфесійної
належності, соціального стану тощо, об`єднаних почуттям українського патріотизму
та спільністю історичної долі.
Українська політична нація, як і інші національні спільноти в Європі,
постає на основі цінностей корінної української нації, української мови,
символіки, звичаїв, традиційних атрибутів державності. Її формування органічно
поєднується з розбудовою громадянського суспільства, заснованого на засадах
ринкової економіки, демократичного ладу, забезпечення прав людини
та умов збереження культурної ідентичності етнічних спільнот в Україні".
Вважаю, що це положення нашої програми буде колись покладено
в основу мовної політики нашої держави.
Великий Кобзар прагнув возвеличити "малих отих рабів німих", на сторожі
коло них поставивши СЛОВО. І сьогодні народ наш, що досі лишається рабом
сірості і нікчем, має шанс возвеличитися тільки тоді, коли поверне собі
МОВУ, Наш обов'язок - допомогти йому в цьому.
Анатолій Матвієнко, народний депутат України,
Голова Української Народної Партії "СОБОР",
Президент Інституту Відкритої політики.
До розділу "Вільна Трибуна"
|
|